Hjem/Blogg/Reklamasjon av søm og produksjon på mål

Butikk, Interiørkonsulent, Produksjon

Reklamasjon av søm og produksjon på mål

Marie Risøe Carlberg

Administrativ leder og HR-ansvarlig

1. REKLAMASJON

Hva er reklamasjonsberettiget når det kommer til søm og produksjon på mål? De fleste er kjent med kjøpsloven og sine rettigheter som forbruker, men det færre er klar over, er at en vare eller tjeneste som ikke stod til forventingen, ikke er reklamasjonsberettiget.

1.1 FEIL MÅL

Med referanse til tekstiler (ref. pkt. 2) under, så har disse en høy fabrikasjonstoleranse. Med det mener vi at toleransen for feilmargin er høyere på myke materialer, enn harde. La oss forklare; om du kutter en planke på 100 cm, vil planken være 100 cm alle gangene du måler den. Klipper du et tekstil på 100 cm, kan det ved neste måling både måle 98.9, 100.6, 99.5 etc. Jo mer fleksibelt stoffet er, jo høyere toleranse for feilmargin har stoffet. Du vil derfor sjeldent oppleve at varen du har fått sydd er på 100% nøyaktige mål. Det er vanskelig å avgjøre om toleransen er på 1% eller 10%, med tanke på at den åpenbart vil være høyere på naturmaterialer enn syntetiske, så vurderingen vil gå på skjønn i hvert enkelt tilfelle.

Så, er produktet sydd på feil mål, eller er målet innenfor fabrikasjonstoleransen for myke materialer?

1.2 HVEM HAR ANSVARET

«Kunden er selv ansvarlig for oppgitt mål og mengde». Denne setningen refererer i stor grad til kunder som velger å bestille over disk (ref. pkt. 3.1). Booker du Riis interiør for konsultasjon (ref. pkt 3.2), er vi i større grad medansvarlige for både mål og prosess. Vi har da både et tettere samarbeid og tettere dialog med kunden underveis i prosjektet, og feilmarginene blir naturlig redusert. Om du i tillegg booker våre profesjonelle montører til oppmåling og sluttmontering, tar vi det hele og fulle ansvaret for mål. Likevel viktig å bemerke seg at fabrikasjonstoleransen alltid vil være en faktor

1.3 FORPLIKTELSER

Ved en reklamasjon, er det kunden som sitter på bevisbyrden. Det vil si at du må selv ta deg bryet med å bevise reklamasjonsgrunnlaget. For at vi kan ta stilling til om det er en rettmessig reklamasjon, må du fremvise varen til oss i Heggelibakken 2. Om det viser seg at det er en rettmessig reklamasjon, er våre kostnadsforpliktelser som leverandør knyttet til varen direkte, og ikke indirekte kostnader, som for eksempel transport og montering.

For å bedre forstå tjenestene og produktene vi leverer, kan det være nyttig med litt bakgrunnsinformasjon.

Per i dag finnes det ingen utdannelse innenfor tekstillære, så måten å lære på, er gjennom daglig bruk, søm og produksjon av ulike typer tekstiler. Vårt ekspertiseområde er først og fremst tekstiler og spesialsøm, og med over 25 års erfaring i bransjen, tør vi beskjedent påstå at vi sitter på kunnskap innefor fagområdet.

2. TEKSTILER

Vi deler tekstiler inn i to områder; Bruk og Natur

2.1 BRUK

Hva skal tekstilet brukes til? Med det mener vi hva slags funksjoner bør tekstilet inneha for å tilfredsstille bruken.

Det enkleste eksempelet er muligens møbeltrekk; skal det brukes til møbeltrekk, må tekstilet ha en akseptabel slitestyrke, gjerne kalt «martindale». Skal tekstilet brukes i et område med hard bruk, som en TV stue hvor barn spiser i sofaen, kan det i tillegg til slitestyrke, gjerne være vaskbart.

2.2 NATUR

Tekstilets natur, eller råvare, har mye å si for uttrykket det gir, og samtidig, i stor grad, begrenser hva det kan brukes til.  For bedre å forklare, introduserer vi de tre mest brukte råvarene innenfor tekstiler:

Lin: et naturmateriale som gir et løst uttrykk. Lin strekker/utvider seg i bruk, og kan fort synke et sted mellom 5 og 10 cm hengende, som en gardin, for eksempel

Bomull: et naturmateriale som gjerne gir et strammere uttrykk. Strekker/utvider seg ikke like mye som lin, men er likevel et bevegelig og fleksibelt materiale

Polyester: et syntetmateriale, som oppleves som «dødt». Tekstilet byr på lite fleksibilitet, men er til gjengjeld langt mer slitesterkt materiale, som også har høy motstandsdyktighet mot sollys

3. SØM- OG PRODUKSJONSOPPDRAG

Videre deler vi søm- og produksjonsoppdrag inn i to kategorier

3.1 BESTILLING OVER DISK

Her kommer du som kunde inn med en mer konkret formening om hva du ønsker å bestille av oss. Det kan være en gardin, et madrasstrekk, pynteputer, etc. Du vet i sto grad hva du trenger, på hvilke mål du trenger det, og sånn ca hva slags tekstil du ønsker å få varen produsert i. I disse tilfellene er vi behjelpelige med å vise frem noen tekstiler innenfor et ønsker uttrykk, som «striper», «mønster», «blå», «retro» og lignende, samt ta opp bestillingen på produktet som skal sys/produseres. Disse møtene går relativt fort, fra 10 – 45 min, og inneholder i mindre grad konsultasjon fra vår side. I denne kategorien betaler kunden kun for selve produktet som skal produseres

3.2 INTERIØRKONSULTASJON

Dette er avtalte møter, hvor kunden har tatt kontakt i forkant og skissert opp hva vedkommende ønsker hjelp til. Kunden vet i mindre grad hva hen trenger, og søker mer råd, veiledning og ekspertisehjelp av oss. Det kan være på alt fra sømtekniske råd til mer helhetlig sparring på totalinnredning av et rom, leilighet eller hus . I denne kategoriene betaler kunden for både konsultasjonstjenesten, samt produktene som skal produseres. Vår erfaring er at kunder som velger å investere noen timer i profesjonell konsultasjon, blir mer fornøyd, ikke bare med produkter og interiørløsninger, men også hele prosessen. Vi anbefaler derfor denne løsningen til deg som har litt spørsmål, og har mer behov for sparring underveis i bestillingsprosesssen.

Book tid her

Flere blogginnlegg